Essays on FilmFilmmaker's Corner

Primer: Κατανοώντας την πιο περίπλοκη ταινία που γυρίστηκε ποτέ

Μία ταινία που εξέπληξε το Sundance το 2004 ήταν το Primer, μία ταινία που μιλάει για το ταξίδι το χρόνο. Μόνο που είναι ίσως η πιο περίπλοκη ταινία σχετικά με αυτό το θέμα και σίγουρα μία από τις πιο δύσκολες ταινίες που θα παρακολουθήσεις ποτέ στη ζωή σου, η οποία, όμως, μετά από 5-6 προβολές μπορεί και βγάζει νόημα. Η ταινία είναι περισσότερο μία δυίσδυση στο υπερβολικά περίπλοκο μυαλό του Shane Caruth ο οποίος πέρα από σκηνοθέτης είναι στην πραγματικότητα μαθηματικός . Οπότε, μπορείς να περιμένεις να δεις μία ταινία επιστημονικής φαντασίας η οποία έχει μία βάση.

Μου πήρε πολύ χρόνο για να κατανοήσω τα περίεργα timelines και να καταλάβω αν ο ήρωας που βλέπω είναι ο ήρωας 1 ή 2 ή το κουτί Α ή Β. Τι είναι όλα αυτά τα νούμερα και γράμματα; Είναι η επιστήμη πίσω από μία ταινία που για να την παρακολουθήσεις δεν πρέπει να πάρεις το βλέμμα σου από πάνω της και καλό θα ήταν – ίσως και απαραίτητο – να έχεις και ένα τετράδιο και ένα στυλό. Και αυτή την επιστήμη θα αναλύσω με τη βοήθεια διαφόρων θεωριών που βρήκα στο ίντερνετ, γιατί χωρίς τη βοήθεια της κοινότητας δε νομίζω να κατάφερνα και πολλά. Για να διαβάσεις το άρθρο παρακάτω πρέπει σίγουρα να έχεις δει τουλάχιστον μία φορά την ταινία, αλλιώς πρόκειται να μπερδευτείς περισσότερο.

Λοιπόν, ας ξεκινήσουμε λίγο με την πλοκή: Η ιστορία αφορά δύο φίλους, τον Abe και τον Aaron και συνεργάτες οι οποίοι στην προσπάθεια τους να φτιάξουν ένα μηχάνημα που θα μείωνε το βάρος των αντικειμένων, δημιουργούν μία χρονομηχανή. Έτσι αποφασίζουν να χρησιμοποιήσουν τη μηχανή αυτή για να βγάλουν λεφτά. Υπάρχουν ορισμένοι κανόνες για να το κάνουν, όμως, και πρέπει να τηρούνται κατά γράμμα. Παρόλα αυτά, ο δυο τους αρχίζουν να ξεγελούν ο ένας τον άλλον δημιουργώντας πολλαπλά timeline και σωσίες με καταστροφικές συνέπειες.

Οι χαρακτήρες: Σημασία έχει κυρίως να καταλάβουμε τους χαρακτήρες και τα θέλω τους παρά την πλοκή (η οποία έτσι κι αλλιώς είναι ακατανόητη) για να συνειδητοποιήσουμε καλύτερα αυτό που θέλει να πει η ταινία. Έχουμε για αρχή τους πρωταγωνιστές μας, Abe και Aaron. Η Rachel Granger είναι το ερωτικό ενδιαφέρον του Abe, ο οποίος φαίνεται να τη χρησιμοποιεί για να φτάσει στον πλούσιο πατέρα της, τον Thomas Granger με την ελπίδα να επενδύσει στις εφευρέσεις του ίδιου και του φίλου του. Ακολουθεί ο πρώην της Rachel, ο οποίος σε ένα πάρτυ βγάζει όπλο και απειλεί τους καλεσμένους. Τέλος, είναι ο Platt, ένας χαρακτήρας που δε φαίνεται ποτέ αλλά παίζει σημαντικό ρόλο, καθώς ο Aaron θέλει να τον χτυπήσει αφού τον εξαπάτησε. Ακολουθούν μετά χαρακτήρες οι οποίοι υπάρχουν αλλά δεν παίζουν ρόλο στην πλοκή και είναι οι φίλοι των Aaron και Abe, Robert και Phillip και η σύζυγος και κόρη του Aaron.

primer-main-characters

Πως λειτουργεί η χρονομηχανή: Ας ξεκινήσουμε ονομάζοντας την, το Κουτί, καθώς έτσι ονομάζεται στην ταινία. Το Κουτί πρέπει να ενεργοποιηθεί την ώρα στην οποία εσύ θέλεις να ταξιδέψεις πίσω στον χρόνο. Δηλαδή, αν ήθελες να ταξιδέψεις πίσω τη Δευτέρα στις 9:00 το πρωί, πρώτα θα πρέπει να ενεργοποιήσεις το Κουτί, τη Δευτέρα στις 9:00 το πρωί. Ας πάρουμε για παράδειγμα το πρώτο ταξίδι του Abe με το Κουτί, καθώς είναι ο πρώτος που κατάλαβε τη λειτουργία του:

Το πρωί της Δευτέρας, ο Abe ενεργοποιεί το Κουτί στις 9:00 το πρωί και τρέχει να κλειδωθεί σε ένα ξενοδοχείο ώστε να μην επηρεάσει τον κόσμο με οποιονδήποτε τρόπο. Μέσα στο δωμάτιο, ψάχνει να βρει ποιες μετοχές ανέβηκαν ώστε να βγάλει λεφτά. Στις 15:00 ο Abe αποφασίζει ότι είναι έτοιμος να ταξιδέψει πίσω στον χρόνο και μπαίνει στο κουτί. Περνάει 6 ώρες στο Κουτί, γυρνώντας πίσω στον χρόνο, το πρωί της ίδιας Δευτέρας στις 9:00 το πρωί. Έτσι έχουμε τη Δευτέρα 2. Στις 9:00 το πρωί υπάρχουν δύο Abe που υπάρχουν ταυτόχρονα, ο ένας που ενεργοποιεί το Κουτί και πηγαίνει στο ξενοδοχείο και ο Abe που μόλις βγήκε από το κουτί. Από δω και πέρα, ο Abe που βρίσκεται στο ξενοδοχείο είναι ο Abe 0 και ο Abe που μόλις βγήκε από το κουτί, είναι ο Abe 1. Όσο ο Abe 0 βρίσκεται στο δωμάτιο, του ξενοδοχείου, ο Abe 1 βγάζει λεφτά από τις μετοχές που ανέβηκαν. Ο Abe 0, λοιπόν, κλειδώνεται στο ξενοδοχείο ώστε να μην υπάρχουν δύο Abe ταυτοχρόνως. Ο Abe 0 στις 15:00 το μεσημέρι μπαίνει στο κουτί και γυρνάει στις 9:00 το πρωί της Δευτέρας με αποτέλεσμα να εξαφανίζεται στο παρελθόν και άρα από την πλοκή που μας ενδιαφέρει, όσο ο Abe 1 είναι πλέον ο χαρακτήρας που ακολουθούμαι και συνεχίζει κανονικά να ζει. Πριν ταξιδέψει στον χρόνο, ο Abe 0 συνειδητοποίησε πως υπήρχε περίπτωση να καταστρέψει το μέλλον με τα timeline που δημιουργούνται, οπότε δημιουργεί ένα Κουτί Ασφαλείας. Το Κουτί Ασφαλείας είναι άλλη μία χρονομηχανή η οποία ενεργοποιείται στις 5:00 το πρωί και την κρατάει κρυμμένη σε περίπτωση που κάτι πάει στραβά. Έτσι αν κάποιος μελλοντικός Abe βρισκόταν σε ένα μέλλον το οποίο θα ήταν καταστροφικό, θα γυρνούσε πίσω στο χρόνο και θα εμπόδιζε τον Abe 0 από το να μπει εξ αρχής στο κουτί 4 ώρες πριν ξεκινήσει η διαδικασία. Αυτό θα είχε ως αποτέλεσμα να βρίσκονται δύο Abe σε ένα timeline, όμως. Έτσι ένας από τους δύο θα έπρεπε να εξαφανιστεί και να ξεκινήσει από μόνος του μία νέα ζωή.

Οπότε, τώρα που καταλάβαμε (ελπίζω – μπορεί να θέλει δυο-τρεις αναγνώσεις παραπάνω), το πώς λειτουργεί στο σύμπαν του Primer το ταξίδι στο χρόνο, ας ξετυλίξουμε τα γεγονότα της ταινίας. Πριν ξεκινήσω ας ξεκαθαρίσω δυο-τρία πράγματα: πρώτον, οι χρόνοι θα στρογγυλοποιηθούν γιατί το άρθρο θα ξεφύγει πολύ από την πορεία του και θα γίνουν υποθέσεις σχετικά με γεγονότα που δεν προβλήθηκαν, καθώς υπάρχουν γεγονότα που μόνο έχουν εννοηθεί. Τέλος, υπάρχει ένας υποτιθέμενος αριθμός από minimum timeline που δημιουργήθηκαν εξ αρχής, έτσι ώστε να κυλήσει η ροή της ιστορίας. Για την ακρίβεια, ας δούμε τις ζωές των Abe και Aaron από τη Δευτέρα μέχρι και την Παρασκευή σε ένα ξετυλιγμένο timeline και όχι όπως παρουσιάζεται η ροή των γεγονότων στην ταινία.

Previous post

Daredevil (2015 - )

Next post

Τα 13 μεγαλύτερα κλισέ σε ταινίες τρόμου

No Comment

Leave a reply

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Δημήτρης Φλωρής

Δημήτρης Φλωρής

Ο Δημήτρης Φλωρής κατάγεται από τη Θεσσαλονίκη. Έχει σπουδάσει στο Τμήμα Κινηματογράφου της Σχολής Καλών Τεχνών στο Α.Π.Θ. με ειδικότητα στο μοντάζ και την κινηματογραφική/τηλεοπτική κριτική και θεωρία. Κύριο αντικείμενο της μελέτης του είναι η επεισοδιακή αφήγηση και οι ειδολογικές συμβάσεις του superhero genre. Έχει συμμετάσχει ως σκηνοθέτης ή/και μοντέρ σε τέσσερις ταινίες προπτυχιακού επιπέδου. Οι τρεις είναι μυθοπλασίας και η μία ντοκιμαντέρ.