FilmsReviewsUncategorized

Europa (2017) του Miguel Ángel Pérez Blanco | #tiff58

Στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης έχουμε συνηθίσει τόσα χρόνια να παρακολουθούμε ταινίες με μια ποιητική, συμβολική, ρομαντική διάθεση. Αυτού του είδους οι παραγωγές θέλουν ιδιαίτερη προσοχή. Συχνά καταλήγουν στο να μη βγάζουν νόημα. Ας μιλήσουμε για το «Europa» λοιπόν…

Δύο εραστές περιπλανιούνται στη Μαδρίτης ψάχνοντας ένα ρέιβ πάρτι.

Μια σύντομη περιγραφή για μια σύντομη ταινία. Όταν διάβασα την περιγραφή του «Europa» από το site του Φεστιβάλ, σκέφτηκα πως αυτή η ταινία θα έχει ενδιαφέρουσα αφήγηση. Προς έκπληξή μου όμως συνειδητοποίησα πως η ταινία δεν είχε αφήγηση. Ο Miguel Ángel Pérez Blanco ισχυρίζεται πως ήθελε να μην υπάρχει συγκεκριμένη αρχή και συγκεκριμένο τέλος στην ταινία του και μπορώ να πω πως τα κατάφερε! Βέβαια, δεν υπήρχε ούτε και μέση. Το «Europa» θα έλεγα πως ήταν απλά το όνειρο του δημιουργού του και ο εφιάλτης των θεατών του ταυτόχρονα. Δε θα το χαρακτήριζα ακριβώς ταινία αλλά μια σειρά πρόχειρων ασύνδετων πλάνων.

Έχω δει αρκετές ανάλογες παραγωγές αλλά πάντα μου πρόσφεραν κάτι… Ακόμα κι αν αυτό το κάτι ήταν απλά όμορφες εικόνες. Το «Europa» όμως είναι «προσβλητικά» πρόχειρο! Δεν προσπαθεί καν να ψυχαγωγήσει. Μοιάζει με πειραματική μικρού μήκους που έχασε το νόημα της στο μοντάζ και ο μοντέρ με τον σκηνοθέτη αποφάσισαν να κρατήσουν όλο το υλικό που τράβηξαν και να το ονομάσουν «μεγάλου μήκους ταινία». Ακόμα και η επιλογή του τίτλου δε βγάζει νόημα. Με μεγάλη μου χαρά θα σχολίαζα το σενάριο αλλά φοβάμαι πως κάτι τέτοιο δεν υπήρχε ποτέ στο μυαλό των δημιουργών. Ο σκηνοθέτης καθώς αναφερόταν στην ταινία του χρησιμοποίησε την λέξη «hipnótica» (υπνωτική). Πρώτη φορά ακούω έναν σκηνοθέτη κακής «ποιητικής» ταινίας να μιλάει με ειλικρίνεια για το έργο του! Όντως ήταν εξαιρετικά «hipnótica».

Κινηματογραφικά η ταινία ήταν περίεργα ερασιτεχνική και πρόχειρη. Ο Miguel Ángel Pérez Blanco αναφέρει πως στα γυρίσματα υπήρξαν κάποια θέματα στα καδραρίσματα και επέλεξε να τα διορθώσει με μονταζιακά «κόλπα». Χρειάζεται να πω κάτι άλλο σε αυτό το σημείο; Έγιναν δεκαοχτώ διαφορετικά μοντάζ σε αυτήν την ταινία που κρατάει περίπου μια ώρα! Δεκαοχτώ! Αυτό δεν ανησύχησε κανέναν συντελεστή; Δε θα μάθουμε ποτέ αν η ταινία έβγαζε κάποιο νόημα στα πρώτα cut. Κακή διεύθυνση φωτογραφίας, σκηνοθεσία, υποκριτική.. Για το μοντάζ.. Τι μπορώ να πω; Δεκαοχτώ cut… Αυτό τα λέει όλα. Σε κάποια καρέ το κάτω μέρος της οθόνης είναι μαύρο. Όχι, δε συμβόλιζε κάτι… ήταν απλά λάθος, όπως και το άσχετο freeze frame. Έμοιαζε σαν μονταζιακή άσκηση για κάποια σχολή κινηματογράφου.

Με λίγα λόγια, η «ταινία» δεν αγγίζει τον χρόνο σου. Το «Europa» είναι η πρώτη μεγάλου μήκους του Miguel Ángel Pérez Blanco αλλά από την στιγμή που έχουμε δει αρκετές εξαιρετικές ταινίες από πρωτοεμφανιζόμενους σκηνοθέτες… το γεγονός αυτό δεν δικαιολογεί την προχειρότητα της δουλειάς του. Βρήκα πιο απολαυστική τη συζήτηση με τον σκηνοθέτη της ταινίας, παρά την παρακολούθηση της ίδιας! Ωστόσο αν την δεις και διαφωνήσεις μαζί μου… ενημέρωσε με! Καλή προβολή! 

 

baby driver-ΚΡΙΤΙΚΗ ΤΑΙΝΙΑΣ THE REVIEWER
Previous post

Baby Driver (2017) του Edgar Wright

Next post

Επαφή (2016) του Τώνη Λυκουρέση | #tiff58

No Comment

Leave a reply

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Persa Griba

Persa Griba

Φοιτήτρια του τμήματος κινηματογράφου, με ιδιαίτερη ενασχόληση στον τομέα του σεναρίου και της σκηνοθεσίας ταινιών μικρού μήκους (μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ). Αυτό το διάστημα, δουλεύει πάνω σε κάποια καινούρια projects, που θα παρουσιαστούν μέσα στο 2016.