Filmmaker's CornerFilmmaking 101

Οι 22 κανόνες της αφήγησης που ακολουθεί η Pixar

Η Emma Coats, storyboard artist που εργάζεται στην Pixar, μοιράστηκε με το κοινό του Twitter όσες αφηγηματικές αρχές έμαθε από τα χρόνια εργασίας της εκεί μέσα, δουλεύοντας πλάι σε μεγάλους σεναριογράφους. Μπορεί να φαίνονται απλοϊκές, όμως είναι η ουσία όλων των ιστοριών της Pixar που αγαπήσαμε.

 

#1: Θαυμάζεις έναν χαρακτήρα περισσότερο για αυτά που προσπαθεί, περισσότερο από αυτά που καταφέρνει.

 

#2: Πρέπει να έχεις στο μυαλό σου τι ενδιαφέρει εσένα ως θεατή, όχι τι σε διασκεδάζει ως σεναριογράφο.

 

#3: Το να βρεις το θέμα είναι πολύ σημαντικό, αλλά δεν θα καταλάβεις για τι πραγματικά πρόκειται η ιστορία μέχρι να φτάσεις στο τέλος της. Τώρα ξαναγράψε το σενάριο.

 

#4: «Μια φορά και έναν καιρό ήταν ο/η _____. Κάθε μέρα _____ ώσπου που μία μέρα ______. Εξαιτίας αυτού, ______. Εξαιτίας αυτού, ______. Μέχρι που τελικά, ______.» 

 

#5: Απλοποίησε. Συγκεντρώσου. Συνδύασε χαρακτήρες. Φύγε από τις παρακάμψεις. Μπορεί να νιώσεις ότι χάνεις πολύτιμο υλικό, αλλά σε απελευθερώνει.

 

#6:  Σε τι είναι καλός/ή ο/η χαρακτήρας σου; Πώς νιώθει άνετα; Ρίξε τα ακριβώς αντίθετα στον δρόμο τους. Δοκίμασε τους. Πώς τα αντιμετωπίζουν;

 

#7: Σκέψου το τέλος πριν βρεις τι γίνεται στη μέση. Τα τέλη είναι δύσκολα.

 

#8: Τελείωσε την ιστορία σου ακόμη κι αν δεν είναι τέλεια. Μπορείς να ξαναγράψεις και να τα καταφέρεις καλύτερα την επόμενη φορά.

 

#9: Όταν κολλάς, κάνε μία λίστα με όσα ΔΕΝ θα συνέβαιναν στη συνέχεια.

 

#10: Κράτησε τις ιστορίες που σου αρέσουν. Ότι σου αρέσει σε αυτές είναι ένα κομμάτι σου. Πρέπει να το αναγνωρίσεις πριν το χρησιμοποιήσεις.

 

#11: Το σενάριο θα το διορθώσεις μόνο αν το βάλεις στο χαρτί. Αν μείνει στο μυαλό σου, μία ιδέα που μπορεί να είναι και τέλεια, δεν θα την μοιραστείς με κανέναν.

 

#12: Βγάλε από το μυαλό σου το πρώτο πράγμα που σου έρχεται. Και το δεύτερο και το τρίτο και το τέταρτο και το πέμπτο – βγάλε το προφανές από τον δρόμο σου. Εξέπληξε τον εαυτό σου.

 

#13: Δώσε απόψεις στους χαρακτήρες σου. Μπορεί ως παθητικοί να σου φαίνονται συμπαθείς, αλλά είναι τοξικοί για το κοινό.

 

#14: Γιατί πρέπει να πεις την ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΗ ιστορία; Ποια πίστη μέσα σου τρέφει την ιστορία; Αυτή είναι η καρδιά της αφήγησης.

 

#15: Αν ήσουν ο χαρακτήρας σου σε αυτήν την σκηνή πώς θα ένιωθες; Η ειλικρίνεια δίνει αξιοπιστία σε απίστευτες καταστάσεις.

 

#16: Ποια είναι τα διακυβεύματα; Δώσε έναν λόγο για να πορευθεί ένα κοινό με τον χαρακτήρα. Τι θα γίνει αν δεν επιτύχει; Ποιες είναι οι πιθανότητες να συμβεί αυτό;

 

#17: Καμία δουλειά δεν είναι για πέταμα. Αν δε λειτουργεί, ασ’ το και και συνέχισε. Θα σου φανεί χρήσιμο αργότερα κάπου αλλού.

 

#18: Πρέπει να ξέρεις τον εαυτό σου: η διαφορά μεταξύ να κάνεις το καλύτερο που μπορείς και να παραπονιέσαι. Η ιστορία είναι δοκιμασία, όχι τελειοποίηση.

 

#19: Οι συμπτώσεις που βάζουν τους χαρακτήρες σε μπελάδες είναι πολύ καλή ιδέα. Οι συμπτώσεις για να τους βγάλουν από τους μπελάδες είναι κλεψιά.

 

#20: Εξασκήσου. Αποδόμησε μία ταινία που δεν σου αρέσει. Πως θα την έκανες καλύτερη ΕΣΥ;

 

#21: Πρέπει να ταυτιστείς με τους χαρακτήρες. Μην τους κάνεις απλά «κουλ».

 

#22: Ποια είναι η ουσία της ιστορίας σου; Ο ποιο οικονομικός τρόπος για να την πεις; Μπορείς να χτίσεις την ιστορία σου με βάση αυτά τα ερωτήματα.

Previous post

Οι 5 πιο τρομαχτικές μικρού μήκους ταινίες στο internet

Next post

Battle Royale – Batoru Rowaiaru – (2000) του Kinji Fukasaku

No Comment

Leave a reply

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Δημήτρης Φλωρής

Δημήτρης Φλωρής

Ο Δημήτρης Φλωρής κατάγεται από τη Θεσσαλονίκη. Έχει σπουδάσει στο Τμήμα Κινηματογράφου της Σχολής Καλών Τεχνών στο Α.Π.Θ. με ειδικότητα στο μοντάζ και την κινηματογραφική/τηλεοπτική κριτική και θεωρία. Κύριο αντικείμενο της μελέτης του είναι η επεισοδιακή αφήγηση και οι ειδολογικές συμβάσεις του superhero genre. Έχει συμμετάσχει ως σκηνοθέτης ή/και μοντέρ σε τέσσερις ταινίες προπτυχιακού επιπέδου. Οι τρεις είναι μυθοπλασίας και η μία ντοκιμαντέρ.