FilmsReviews

Μικρή Άρκτος (2015) της Ελισάβετ Χρονοπούλου #tiff56

H Ελισάβετ Χρονοπούλου βάζει την υπογραφή της στην ασπρόμαυρη ποιητική ταινία «Μικρή Άρκτος». Η ταινία βασίζεται στο βαθύ συναίσθημα και τα τραύματα του ανθρώπου, προσπαθώντας να παρουσιάσει ένα αποτρόπαιο κοινωνικό φαινόμενο.e01a434fedd4cc35ffd4a01631bcef31

Ένας μοναχικός άνδρας συναντά τυχαία μια κοπέλα, η οποία δέχεται κακοποίηση. Προκειμένου να την γνωρίσει, την ακολουθά και της παίρνει κρυφά το κινητό. Έτσι, οι δύο ήρωες γνωρίζονται και συνάπτουν σχέση, αλλά τα προβλήματα που κουβαλάει ο καθένας αρχίζουν να δηλητηριάζουν αυτό που έχουν.

Όπως κάθε ταινία που ενστερνίζεται τις τεχνικές της ποίησης, έτσι και η «Μικρή Άρκτος» είναι δύσκολο να κριθεί αντικειμενικά. Ωστόσο, αυτή είναι και η γοητεία της ποιητικής έκφρασης, ότι μπορεί να αναλυθεί διαφορετικά από τον κάθε άνθρωπο. Η συγκεκριμένη ταινία, όπως και το «Petting Zoo» της Micah Magee (που προβλήθηκε επίσης στο 56ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης) προέρχεται από ένα διήγημα της δημιουργού. Σε αντίθεση, όμως, με το «Petting Zoo», η «Μικρή Άρκτος» δεν καταφέρνει να απωθήσει την λογοτεχνική επιρροή. Επομένως, προσέχουμε ότι υπάρχουν ορισμένες σκηνές στο σενάριο, οι οποίες μπορεί στο διήγημα να είχαν κάποια ιδιαίτερη λογοτεχνική ισχύ, αλλά στην ταινία έμοιαζαν περιττές. Επίσης, η χρήση του voice over πρόδιδε την λογοτεχνική προέλευση του σεναρίου.

Κατά την διάρκεια της ταινίας εμφανίζονται μερικά κενά ως προς την ανάπτυξη των ηρώων, τα οποία πιθανότατα να δημιουργήθηκαν κατά την μεταφορά του διηγήματος στην μεγάλη οθόνη. Ποια κοπέλα θα έβλεπε έναν άνδρα να την ακολουθάει και να της λέει: «Δε θα σε αφήσω να φύγεις.» και εκείνη χωρίς κανέναν δισταγμό θα έμενε και σε λίγες ώρες αργότερα θα προθυμοποιούνταν να κάνει έρωτα μαζί του, χωρίς τη θέληση της, προκειμένου να τον πείσει να μείνει σπίτι της το βράδυ (δεδομένου μάλιστα ότι αρνείται την ερωτική επαφή στη συνέχεια μέσα σε μια σχέση πέντε μηνών με αυτόν τον άνδρα); Η δημιουργός αναφέρει ότι «Η ιστορία μιλάει για ένα κακοποιημένο κορίτσι, που ακριβώς επειδή έχει κακοποιηθεί, έλκει την κακοποίηση.» Δε φαίνεται πουθενά ο λόγος για τον οποίο αποδέχεται την κακοποίηση. Μήπως αυτό συνδέεται με την παιδική της ηλικία, ή απλά είναι μία προσωπική της ευχαρίστηση, την οποία ντρέπεται να μοιραστεί με τον σύντροφό της. Η άγνοια ωστόσο δε μας ενοχλεί ιδιαίτερα, εφόσον βρισκόμαστε στην οπτική γωνία του ήρωα και επομένως ξέρουμε μόνο όσα ξέρει κι εκείνος, αλλά ακόμα κι αυτός θα έπρεπε μετά από πέντε μήνες σχέσης να γνωρίζει κάποια πράγματα για την κοπέλα με την οποία συζεί. Είναι όμορφη η μυστηριακή διάθεση των χαρακτήρων και η τρομερά δυναμική σκηνή κορύφωσης της ιστορίας. Η σκηνή, όμως, χαλάει αν πριν δεις την ταινία έχεις διαβάσει την περίληψη της, που δυστυχώς σου αποκαλύπτει την μεγαλύτερη ανατροπή της. Ο χαρακτήρας του ήρωα είναι εξίσου δυναμικός με αυτόν της ηρωίδας, αλλά καταλήγει σε μία τραγική ενέργεια, χωρίς να έχει παρουσιάσει νωρίτερα στην ταινία κάποια δείγματα βιαιοπραγίας. Αντιθέτως, προβάλλεται ως ένας ευαίσθητος χαρακτήρας με μία εμφανή παιδικότητα, κατανόηση και μεγάλη θέληση για να βοηθήσει, να διορθώσει την ηρωίδα (ατάκα ήρωα: «Ήλπιζα να γίνεις κανονική.»).Ήξερε το μυστικό της ηρωίδας και παρόλα αυτά ήθελε να την γνωρίσει.

Previous post

My Big Fat Greek Wedding 2: Κυκλοφόρησε το πρώτο trailer

Next post

9 πράγματα που δεν γνωρίζατε για το Pulp Fiction

No Comment

Leave a reply

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Persa Griba

Persa Griba

Φοιτήτρια του τμήματος κινηματογράφου, με ιδιαίτερη ενασχόληση στον τομέα του σεναρίου και της σκηνοθεσίας ταινιών μικρού μήκους (μυθοπλασίας και ντοκιμαντέρ). Αυτό το διάστημα, δουλεύει πάνω σε κάποια καινούρια projects, που θα παρουσιαστούν μέσα στο 2016.